شناسهٔ خبر: 161825 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر هوشمندسازی و داده کاوی شرکت راه آهن اعلام کرد؛

ارائه ۸۳.۳ درصد خدمات راه آهن به صورت الکترونیک

حسن زاده مدیرکل دفتر هوشمندسازی و داده کاوی شرکت راه آهن گفت: از ۶ خدمتی که برای شرکت راه آهن شناسایی شده، ۸۳.۳ درصد خدمات به صورت الکترونیک ارائه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید حسن‌زاده مدیرکل دفتر هوشمندسازی و داده کاوی شرکت راه آهن با اشاره به اینکه ۸۳.۳ درصد خدمات راه آهن به صورت الکترونیک انجام می‌شود، گفت: در دولت سیزدهم به درستی یک خیز بلند برای ارائه خدمت به مردم از طریق فضای الکترونیک، انجام شده و این اهتمام باعث شده بخش زیادی از ترددها، عدم شفافیت‌ها و کاغذ بازی‌ها از بین برود و مردم طعم شیرین زیرساخت خوبی که پدید آمده را به تدریج بچشند.

وی گفت: پدیده دولت الکترونیک به طور عمده دو جلوه در رابطه با مردم دارد. خدماتی که مردم از دولت انتظار دارند و مجوزهایی که بخشی از مردم برای کسب و کارهای خود نیاز دارند که از دولت کسب کنند.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: دولت الکترونیک در این دو قسمت، در حال انجام یک کار ویژه در طی سال‌های اخیر است و شرکت راه آهن هم از این موارد مستثنی نبوده و فهرستی از خدمات را به سازمان امور اداری و استخدامی معرفی کرده و طی روندهای کارشناسی، خدماتی که از راه آهن انتظار می‌رفته، اکنون به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهد.

وی بیان داشت: از ۶ خدمتی که برای شرکت راه آهن شناسایی شده، تمامی آنها از طریق فضای الکترونیک ارائه می شود و فقط یک مورد است که بخشی از انتظارات سازمان فناوری اطلاعات و مجموعه امور اداری و استخدامی برآورده نشده که در آینده نزدیک به صورت کامل اتفاق می‌افتد و ۱۰۰ درصد خدماتی که برای ما تکلیف شده به صورت الکترونیک ارائه خواهد شد.

مدیرکل دفتر هوشمندسازی و داده کاوی شرکت راه آهن تصریح کرد: اکنون ۸۳.۳ درصد خدمات ما به صورت الکترونیک ارائه می‌شود.

وی افزود: در مورد مجوزها هم شرکت راه آهن مسیر دریافت مجوزها را به صورت الکترونیک در اختیار مردم قرار داده شده و در حال حاضر، سه نوع مجوز را به صورت الکترونیک به متقاضیان ارائه می‌کند که شامل دفتر فروش بلیت قطار مسافری، احداث خط فرعی ریلی و فعالیت شرکت حمل و نقل ریلی باری است و ۶ نوع مجوز دیگر هم در دستور کار است که در آینده نزدیک به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد.

حسن زاده گفت: در مورد کسانی که از قبل به صورت کاغذی و سنتی مجوز داشتند نیز به صورت الکترونیک و شناسه یکتا به متقاضیان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به مزایای الکترونیکی شدن خدمات خاطرنشان کرد: به واسطه الکترونیکی شدن، هرگونه نظارتی که قابلیت داشته باشد انجام می‌شود. فرآیند و زمان صدور مجوزها به راحتی نظارت و کنترل می‌شود و مردم از رفاه نسبی در تهیه مجوزها برخوردار هستند.

حسن زاده اضافه کرد: به دلیل اینکه ما وارد فضای دولت الکترونیک شدیم و خدمات را به صورت الکترونیک ارائه می‌کنیم کل فرآیند هوشمند می‌شود و تقریبا از دخالت دست و سلیقه، فاصله گرفته می‌شود و هر اطلاعاتی که برای تصمیم گیری لازم است از مراجع ذی‌صلاح، دریافت و از دوباره کاری و تکرار جلوگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: پس از اینکه خدمات را الکترونیک کردیم که الان نزدیک ۱۰۰ درصد است بنا داریم وارد فاز هوشمندی شویم که ۲۰ درصد خدمات را باید انجام دهیم که اکنون دو خدمت به صورت هوشمند انجام می‌شود و این کمک می‌کند که فرآیند شفافیت، عدالت و جلوگیری از تبعیض‌ها اتفاق بیفتد.

به گفته حسن زاده؛ این شرکت در زمینه دولت الکترونیک جهش‌های خوبی در رتبه و امتیاز داشته به طوری که امتیاز این دفتر در جشنواره شهید رجایی از ۱۹۸ به ۲۵۰ رسیده و برآورد ما این است که در ارزیابی دولت الکترونیک نیز از عدد ۴۰ در سال گذشته به ۶۰ برسیم که این موضوع حاصل زحمات ارزشمند همکاران دفتر هوشمندسازی و داده کاوی است.